Hieronder de meest gestelde vragen beantwoord door de ANWB. ANWB heeft uitstekende reis- & annuleringsverzekeringen en repatriëringsmogelijkheden met haar ANWB Alarmservice.
Ben ik verzekerd als ik op vakantie ga naar een land met een oranje/rood reisadvies?
Ja, je bent dan wel verzekerd, maar niet voor corona-gerelateerde gebeurtenissen. Algemeen geldt dat een verzekering alleen uitkeert als zich een onvoorziene gebeurtenis voordoet. Boek je nu een reis naar een land dat in een oranje of rood gebied valt, dan is de kans groot dat deze niet of niet helemaal volgens plan uitgevoerd wordt. Er zal in de meeste gevallen dus geen sprake zijn van een onvoorziene gebeurtenis. Dit betekent dat eventuele schadekosten, annuleringskosten of andere kosten die het gevolg zijn van corona-gerelateerde gebeurtenissen voor jezelf zijn. Houd hier rekening mee als je nu een reis voor de komende maanden wilt boeken.
Wat is verzekerd als tijdens mijn vakantie het reisadvies verandert naar oranje of rood?
Dan ben je gewoon verzekerd met de ANWB Reisverzekering. Je bent standaard verzekerd voor o.a. hulpverlening en onvoorziene kosten zoals extra overnachtingskosten.
Wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de plaatselijke overheid een dringend beroep op je doet om binnen een bepaald tijdstip het land te verlaten dan verwachten we ook van je dat je daar gehoor aan geeft. Doe je dit niet dan ben je vanaf dat moment niet meer verzekerd voor corona-gerelateerde gebeurtenissen.
Wat krijg ik vergoed van de dagen dat ik nog op reis zou zijn, maar nu eerder naar huis toe moet?
Wij adviseren je in deze situatie contact op te nemen met je reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. In het geval van een pakketreis krijg je van je reisorganisatie deze dagen vergoed.Is er geen sprake van een pakketreis? Dan krijg je een vergoeding van de ongenoten vakantiedagen als je de dekking Terrorisme en Natuurrampen vóór 30 januari 2020 hebt afgesloten.
Ik reis naar of verblijf in een land waarvoor een aangepast reisadvies (code oranje of rood) geldt. Volgens de voorwaarden ben ik niet verzekerd voor ‘corona-gerelateerde gebeurtenissen’. Maar als ik gevaccineerd ben of ik kan een negatieve test overleggen, ben ik dan wel volledig verzekerd?
Nee, voor de dekking van je reisverzekering maakt het niet uit of je wel of niet gevaccineerd bent of een negatieve test kunt overleggen. Het reizen naar een land waarvoor een aangepast reisadvies geldt, raden we ook om deze reden dus nadrukkelijk af.
Annulering vakantie
Ik moet aantonen dat ik gevaccineerd ben om te mogen reizen. Als ik vóór de geplande vertrekdatum niet gevaccineerd ben waardoor ik niet op reis kan, zijn de annuleringskosten dan verzekerd?
Nee, dit is geen geldige annuleringsreden. Check dus niet alleen of er een aangepast reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken geldt, maar óók of het betreffende land of de vervoersmaatschappij aanvullende eisen stelt.
Ik heb en krijg geen Digital Green Certifcate en mag niet afreizen naar het land waarnaar toe ik op vakantie ga. Ik moet mijn reis annuleren is dit verzekerd?
Nee, dit is niet verzekerd op de annuleringsverzekering.
Mijn vakantieland is wel bereikbaar, maar vanwege beperkende maatregelingen wil ik afzeggen. Is dat verzekerd?
Wij adviseren je om contact op te nemen met de reisorganisatie. De kans is namelijk groot dat de reis alsnog wordt geannuleerd. In dat geval krijg je een voucher aangeboden die je later kunt gebruiken om een nieuwe reis te boeken.
Wil of kun je niet wachten op een besluit van de reisorganisatie? Dan kun je natuurlijk altijd zelf de reis annuleren. Afhankelijk van de voorwaarden van de reisorganisatie moet je dan wel annuleringskosten betalen.
Annuleringskosten worden wel vergoed als je vóór 30 januari 2020 een ANWB Annuleringsverzekering met aanvullende dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten. Je kunt de schade online melden.
Mijn vakantiebestemming is niet toegankelijk. Waar heb ik recht op?
- Informeer bij de organisatie of je de boeking (kosteloos) kunt annuleren.
- Als de boeking niet kosteloos kan worden geannuleerd, dan wordt vaak een alternatief aangeboden (andere periode)
- Als je geen gebruik wilt of kunt maken van het alternatief, geef dit dan door aan de betreffende accommodatie. Je ontvangt van hen dan een factuur voor de annuleringskosten.
Als je een ANWB Annuleringsverzekering hebt, dan worden de annuleringskosten vergoed als de accommodatie niet beschikbaar is.
Ik heb een reis geboekt. De reisorganisatie heeft deze reis geannuleerd. Maar nu kan ik ook geen gebruik meer maken van los geboekte accommodaties of huurauto etc. Wat nu?
- Waarschijnlijk ontvang je een voucher t.w.v. het bedrag wat je al hebt aanbetaald.
- Als de (aan)betaling van de los geboekte zaken geen deel uitmaakt van de voucher, neem dan contact op met de accommodatie of verhuurbedrijf en vraag of je deze kosteloos kunt annuleren.
- Als dat niet kan, vraag dan om een factuur met de annuleringskosten.
Als je een ANWB Annuleringsverzekering hebt, dan worden deze kosten vergoed.
Ik heb een pakketreis geboekt. De reisorganisatie heeft deze reis geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen, maar daar wil of kan ik geen gebruik van maken. Kan ik de reis zelf annuleren en vergoedt de annuleringsverzekering dan de annuleringskosten?
Nee. Als de reisorganisatie de reis heeft geannuleerd dan mogen ze je ter compensatie een voucher aanbieden. Deze voucher kun je tot een jaar na uitgifte gebruiken voor een nieuwe reis. Als je binnen dat jaar geen gebruik maakt van de voucher, dan moet de reisorganisatie alsnog de door jou betaalde kosten terugbetalen. Neem hiervoor contact op met je reisorganisatie.
Ik heb een vakantieverblijf geboekt met meerdere personen uit verschillende huishoudens. Ik mag hier niet meer naar toe in verband met de aangescherpte maatregelen. Wanneer ik annuleer wordt dit vergoed door mijn annuleringsverzekering?
Wij adviseren je om contact op te nemen met de verhuurder/reisorganisatie. De kans is namelijk groot dat er geen annuleringskosten in rekening worden gebracht.
Wil of kun je niet wachten op een besluit van de verhuurder/reisorganisatie? Dan kun je natuurlijk altijd zelf de reis annuleren. Eventuele annuleringskosten worden alleen vergoed als je vóór 30 januari 2020 een ANWB Annuleringsverzekering met aanvullende dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten. Je kunt de schade online melden.
Ik moet in quarantaine omdat ik in aanraking ben geweest met een besmet persoon. Ik zou op vakantie en moet nu annuleren. Zijn mijn annuleringskosten verzekerd?
Nee, dit is geen geldige annuleringsreden.
Ik heb een voucher ontvangen van mijn reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij. Maar ik wil graag mijn geld terug en niet een jaar hoeven te wachten. Is dit verzekerd?
Nee, dit is geen gedekte annuleringsreden. Uw reisorganisatie of vervoersmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator, of vervoersmaatschappij.
Lockdown
Wie betaalt de kosten als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege een inreisverbod?
De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd, word je door de organisatie gecompenseerd (vouchers).
Kan de reis wel worden uitgevoerd, maar je wilt zelf annuleren, dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als je de aanvullende dekking Terrorisme & Natuurrampen vóór 30-1-2020 hebt afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico.
Wat als tijdens mijn vakantie de landsgrenzen dicht gaan en ik niet naar terug naar huis kan?
Je bent alleen verzekerd met de ANWB Reisverzekering als je bent afgereisd naar een land met een groen of geel reisadvies. Je hebt dan recht op hulpverlening en vergoeding van onvoorziene kosten. Denk aan extra overnachtingskosten. Deze worden vergoed tot €75 per persoon per dag. Ook wanneer je eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn. Neem altijd contact op met de ANWB Alarmcentrale
Let op: als je afreist naar een land dat in een oranje of rood gebied valt, dan worden eventuele extra kosten die je moet maken, zoals overnachtings- of repatrieringskosten niet vergoed. Houd hier rekening mee als je nu een reis voor de komende maanden wilt boeken.
Als ik door een lockdown niet naar huis kan, blijft mijn kortlopende reisverzekering dan wel geldig?
Ja, je reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.
Ziek worden door het coronavirus
Wat wordt vergoed als je vóór vertrek het coronavirus krijgt en daardoor niet op vakantie kunt?
Als je je hiervoor wilt verzekeren dan heb je een annuleringsverzekering nodig. Dan worden de kosten voor annulering gewoon vergoed. Je kunt deze dekking bijsluiten op de ANWB Reisverzekering of los een ANWB Annuleringsverzekering afsluiten als je elders al een reisverzekering hebt.
Wat als je tijdens je vakantie besmet raakt met het coronavirus?
- Je kunt dag en nacht terugvallen op hulp via de ANWB Alarmcentrale, die je zoveel mogelijk gedoe en geregel uit handen neemt.
- Standaard ben je verzekerd voor onvoorziene kosten. Bijvoorbeeld als je gezin/reisgezelschap door jouw ziekte extra overnachtingskosten moet maken. Deze overnachtingskosten worden vergoed tot €75 per persoon per dag.
- Met de dekking ‘medische kosten’ worden alle zorgkosten volledig vergoed. Let op: deze kosten worden alleen vergoed als je naar een land afreist met een groen of geel reisadvies. Niet corona-gerelateerde kosten worden overigens wel gewoon vergoed.
Wat als een familielid (1e of 2e graad) ernstig ziek wordt door corona en je om die reden de vakantie wilt afzeggen?
Hiervoor heb je een annuleringsverzekering nodig. Dan worden de annuleringskosten die je maakt gewoon vergoed. Je kunt deze dekking bijsluiten op de ANWB Reisverzekering of los een ANWB Annuleringsverzekering afsluiten als je elders al een reisverzekering hebt. Je moet de annuleringsverzekering wel binnen zeven dagen na het boeken van de reis afsluiten.